Nyheter

Nu är det dags för höstens städdag, den 9 november ses vi vid trädgårdsförrådet kl.10. Mellan kl.10-13 är fokus på våra gemensamma ytor, som vi alla är delägare av och har gemensamt ansvar för. Den egna tomten får ni ta efter eller annan dag, container som beställs till städdagen används enbart för avfall från våra gemensamma ytor. Klockan 13 äter vi pizza tillsammans vid gårdslokalen, Välkomna!

Ett tips är att registrera sin mail adress under mina sidor hos Fastum, dels kan ni då få information från dom, men vi i styrelsen kan också ladda ner en fil med mail adresserna och vid viktig info maila ut den till alla boende som registret sin mail adress.

Gårdslokalen ska underhållas och skötas av samfällighetens styrelse. Den ska användas optimalt för medlemmar. Under 2024 kommer fasad och ev. tak åtgärdas. Invändigt behöver lokalen underhållas. På stämman tog vi beslut om att återställa lokalen invändigt så den ska kunna hyras ut för ex kalas osv, se protokoll från stämman för mer information. Tyvärr så har våra kostnader ökat efter skatteverkets ändringar av moms för samfälligheten, det har inneburit att det underhåll som redan pågick under detta år, soprum, fasad gårdslokal m.m ökade i kostnad med 25%, än vad vi planerat för. Detta innebär då att gårdslokalen invändigt behöver skjutas fram.

Teknisk förvaltning; Utöver det arbete som vår gårdsansvarig utför har vi i styrelsen tecknat avtal med HSB Södertörn för teknisk förvaltning. I avtalet ingår det månadsrondering av området, plocka skräp, månadskontroll av lekplats och sandlådor (självklart har vi alla fortsatt ansvar att inte slänga skräp i vårat område). Vi i styrelsen har nu också möjlighet att kontakta HSB för åtgärd av fel på samfällighetens gemensamhets ytor. För att fakturan ska skickas till samfälligheten så måste det vara ordinarie ledamöter som gjort felanmälan.

Om du som husägare vill ha använda dig av tjänsten och anlita HSB för arbeten/felanmälan gällande ditt hus så kan du göra det, du får då fakturan till dig och ska bekosta det själv. Du behöver då själv ha dialog med HSB om vad det är för arbete du vill ha utfört/åtgärd av fel, kostnad osv , du ringer då 08-608 68 00. Styrelsen kommer inte vara involverad i att du anlitar HSB för åtgärd i ditt hus, kostnad för utfört arbete osv.

Preliminära datum; för styrelsesammanträden 2024 är den 3/11 och 15/12, för att anmäla frågor till mötena så mailar ni dom 14 dagar innan mötena till info@viltpasset.se. Nytt för 2024 är att alla medlemmar kan läsa styrelsens protokoll under mina sidor, dokument i Fastums portal, ni kan alla logga in på mina sidor med mobilt bank ID.

Vi uppdaterar vår hemsida; vi vill gärna ha era synpunkter på vad ni saknar på hemsidan, maila alexandra@viltpasset.se och caroline@viltpasset.se om ni har några idéer.

Råttor i området/soprum; Soprummen är nu åtgärdade så råttorna inte har fri tillgång till mat, detta innebär att dom ev rör sig i området och letar mat, viktigt att ni inte matar råttorna, dvs släng inet matrester, sopor i området. Ställ heller inte ut mat till fåglar, hundar, katter m.m. Ser ni råttor runt erat hus, på gården så kontakta Anticimex.