Nyheter

Ny debiteringslängd gäller från och med den 1 maj 2024, den hittar ni i fastumportalen eller på hemsidan under filer för nedladdning. Det innebär att ni nu fått fel summa på fakturan som ska vara betald den sista april, så på fakturan som ni får i maj blir det då den nya samfällighetsavgiften och mellanskillnaden för fakturan ni fick i april som var felaktig.

Vårens städdag är nu genomförd, alla ni som deltog gjorde ett fantastiskt jobb:). Vi fick mycket gjort, en del kvarstår, så ni som inte deltog behöver bidra en annan dag, alla måste sopa sina parkeringar, på vissa gårdar var det inte så många ute, så där kan ni kratta gräsmattor osv. Det finns några jordhögar kvar på en gräsmatta vid träggan om ni har hål i gräsmattor osv som ni behöver fylla igen. Dessa höga kommer dock behöva krattas ut under vecka 19. Ni som nu har planterat buskar på era gårdar behöver vattna dessa så dom inte dör, tujor behöver nu första våren/sommaren vattnas 2 gånger i veckan, riktligt runt varje planta och om det blir varmt 3 ggr/v.

Nu börjar det närma sig!!

Snart har du möjlighet att ladda din elbil i samfälligheten. Den preliminära planen är 8 möjligheter på P3 dvs parkeringarna med nummer: 4062-4063 4064-6065, 4066-4067 4068-4068b och 4068c (vilka av dessa 9 som blir ladd möjlighet på återkommer vi med). På P7 är den preliminära planen 8 möjligheter till, dvs parkeringarna med nummer: 4116, 4117–4118, 4119–4120, 4121–4122, och sedan 1 gästparkering som är omärkt.

Dom 8 platser på P3 och 6 av platserna på P7 kommer då vara möjliga att teckna avtal för och ha som extra parkering (då tillkommer även avgift som vanligt för den extra platsen+laddstolpe) alt om det är din ordinarie, då tecknar du avtal för laddstolpen. På 2 platser på P7 är den preliminära planen att ha som ”poolplatser” dvs att man kan parkera där och ladda sin bil den tid man behöver och flyttar sedan den till sin ordinarie plats alt om besökande önskar ladda sin elbil (man betalar då både besökstaxa och för den el man använder). Precis som det varit tidigare så kommer då en del boende behöva byta plats om hen inte önskar teckna avtal för elbilsladdning när någon annan önskar göra det och behöver platsen.

Ett tips är att registrera sin mail adress under mina sidor hos Fastum, dels kan ni då få information från dom, men vi i styrelsen kan också ladda ner en fil med mail adresserna och vid viktig info maila ut den till alla boende som registret sin mail adress.

Gårdslokalen ska underhållas och skötas av samfällighetens styrelse. Den ska användas optimalt för medlemmar. Under 2024 kommer fasad och ev. tak åtgärdas. Invändigt behöver lokalen underhållas. På stämman tog vi beslut om att återställa lokalen invändigt så den ska kunna hyras ut för ex kalas osv, se protokoll från stämman för mer information.

Gymmet som tidigare varit i gårdslokalen är nu borttaget. Bastun kommer vara kvar och medlemmar kan meddela styrelsen att dom vill nyttja denna. Dom medlemmar som väljer att nyttja den ska då stå för driftkostnader som el och vatten för användandet av bastun. Denna kostnad kommer under 2024 vara 1200 kr/år. Lås kommer att bytas under 2024, så medlemmar som vill ha tillgång till bastun behöver maila info mailen för att få tillträde efter lås bytet. Mer information kommer när vi vet datum för lås bytet.

Teknisk förvaltning; Utöver det arbete som vår gårdsansvarig utför har vi i styrelsen tecknat avtal med HSB Södertörn för teknisk förvaltning. I avtalet ingår det månadsrondering av området, plocka skräp, månadskontroll av lekplats och sandlådor (självklart har vi alla fortsatt ansvar att inte slänga skräp i vårat område). Vi i styrelsen har nu också möjlighet att kontakta HSB för åtgärd av fel på samfällighetens gemensamhets ytor. För att fakturan ska skickas till samfälligheten så måste det vara ordinarie ledamöter som gjort felanmälan.

Om du som husägare vill ha använda dig av tjänsten och anlita HSB för arbeten/felanmälan gällande ditt hus så kan du göra det, du får då fakturan till dig och ska bekosta det själv. Du behöver då själv ha dialog med HSB om vad det är för arbete du vill ha utfört/åtgärd av fel, kostnad osv , du ringer då 08-608 68 00. Styrelsen kommer inte vara involverad i att du anlitar HSB för åtgärd i ditt hus, kostnad för utfört arbete osv.

Preliminära datum; för styrelsesammanträden 2024 är den 7/4(som då blir det konstituerande mötet efter årsstämman), 5/5, 9/6, 1/9, 6/10, 3/11 och 15/12, för att anmäla frågor till mötena så mailar ni dom 14 dagar innan mötena till info@viltpasset.se

Vi uppdaterar vår hemsida; vi vill gärna ha era synpunkter på vad ni saknar på hemsidan, maila alexandra@viltpasset.se och caroline@viltpasset.se om ni har några idéer.

Råttor i området/soprum; Soprummen är nu åtgärdade så råttorna inte har fri tillgång till mat, detta innebär att dom ev rör sig i området och letar mat, viktigt att ni inte matar råttorna, dvs släng inet matrester, sopor i området. Ställ heller inte ut mat till fåglar, hundar, katter m.m. Ser ni råttor runt erat hus, på gården så kontakta Anticimex.