Nyheter

Ny debiteringslängd gäller från och med den 1 maj 2024, den hittar ni i fastumportalen eller på hemsidan under filer för nedladdning. Det innebär att ni nu fått fel summa på fakturan som ska vara betald den sista april och den sista maj, så på fakturan som ni fått i maj och i juni blir det då den nya samfällighetsavgiften och mellanskillnaden för fakturan ni fick i april och maj som var felaktig.

Virket på dom fasta bänkarna är nu bytt och upprustning av sandlådor i området ska ske nu under sommaren.

Upprustning av parkeringsytor

Preliminär planering är att arbetet med linjemålning, se över skyltning av parkeringsplatser osv planeras att starta under v.34-35, dock måste det vara torrt på marken för att det ska kunna utföras. Ca 10 dagar innan så kommer start av arbetet aviseras, då behöver alla flytta på sina bilar, på både gästparkeringar och övriga parkeringsplatser. Mer info kommer skickas ut när det är dags.

Nu börjar det närma sig!!

Snart har du möjlighet att ladda din elbil i samfälligheten. Vi har nu fått en handläggare på vattenfall, och avtal från dom för att gräva på vår mark, så förhoppningsvis får vi snart en tidsplan för när arbetet ska starta och när det är klart. Stolpar är uppsatta på p-platser: 8 möjligheter på P3 dvs parkeringarna med nummer: 4063, 4064-6065, 4066-4067 4068-4068b och 4068c. På P7 är det 8 möjligheter till, dvs parkeringarna med nummer: 4115-4116, 4117–4118, 4119–4120, 4121–4122, 7 av dessa kommer kunna hyras för laddning på egen plats. För att ha en laddstolpe till elbil så utgår en fast kostnad på 100 kr per månad(0% moms) + att du betalar för den el du förbrukar. Precis som det varit tidigare så kommer då en del boende behöva byta plats om hen inte önskar teckna avtal för elbilsladdning när någon annan önskar göra det och behöver platsen.

Parkering 4122 kommer att bli en pool/gästplats där man kan parkera en stund för att ladda sin bil och sedan flytta bilen tillbaka till sin parkering. Kostnaden för detta blir då 10 kr/h+den el man förbrukar(det kommer inte bli en maxgräns ex dygnsbiljett osv som på övriga gästparkeringar) så parkerar man där i 24h och laddar sin bil så blir det en kostnad på 240 kr osv(det tar ju inte så många timmar att ladda bilen full).

Ett tips är att registrera sin mail adress under mina sidor hos Fastum, dels kan ni då få information från dom, men vi i styrelsen kan också ladda ner en fil med mail adresserna och vid viktig info maila ut den till alla boende som registret sin mail adress.

Gårdslokalen ska underhållas och skötas av samfällighetens styrelse. Den ska användas optimalt för medlemmar. Under 2024 kommer fasad och ev. tak åtgärdas. Invändigt behöver lokalen underhållas. På stämman tog vi beslut om att återställa lokalen invändigt så den ska kunna hyras ut för ex kalas osv, se protokoll från stämman för mer information.

Gymmet som tidigare varit i gårdslokalen är nu borttaget. Bastun kommer vara kvar och medlemmar kan meddela styrelsen att dom vill nyttja denna. Dom medlemmar som väljer att nyttja den ska då stå för driftkostnader som el och vatten för användandet av bastun. Denna kostnad kommer under 2024 vara 1200 kr/år. Lås kommer att bytas under 2024, så medlemmar som vill ha tillgång till bastun behöver maila info mailen för att få tillträde efter lås bytet. Mer information kommer när vi vet datum för lås bytet.

Teknisk förvaltning; Utöver det arbete som vår gårdsansvarig utför har vi i styrelsen tecknat avtal med HSB Södertörn för teknisk förvaltning. I avtalet ingår det månadsrondering av området, plocka skräp, månadskontroll av lekplats och sandlådor (självklart har vi alla fortsatt ansvar att inte slänga skräp i vårat område). Vi i styrelsen har nu också möjlighet att kontakta HSB för åtgärd av fel på samfällighetens gemensamhets ytor. För att fakturan ska skickas till samfälligheten så måste det vara ordinarie ledamöter som gjort felanmälan.

Om du som husägare vill ha använda dig av tjänsten och anlita HSB för arbeten/felanmälan gällande ditt hus så kan du göra det, du får då fakturan till dig och ska bekosta det själv. Du behöver då själv ha dialog med HSB om vad det är för arbete du vill ha utfört/åtgärd av fel, kostnad osv , du ringer då 08-608 68 00. Styrelsen kommer inte vara involverad i att du anlitar HSB för åtgärd i ditt hus, kostnad för utfört arbete osv.

Preliminära datum; för styrelsesammanträden 2024 är den 7/4(som då blir det konstituerande mötet efter årsstämman), 5/5, 9/6, 8/9, 6/10, 3/11 och 15/12, för att anmäla frågor till mötena så mailar ni dom 14 dagar innan mötena till info@viltpasset.se. Nytt för 2024 är att alla medlemmar kan läsa styrelsens protokoll under mina sidor, dokument i Fastums portal, ni kan alla logga in på mina sidor med mobilt bank ID.

Vi uppdaterar vår hemsida; vi vill gärna ha era synpunkter på vad ni saknar på hemsidan, maila alexandra@viltpasset.se och caroline@viltpasset.se om ni har några idéer.

Råttor i området/soprum; Soprummen är nu åtgärdade så råttorna inte har fri tillgång till mat, detta innebär att dom ev rör sig i området och letar mat, viktigt att ni inte matar råttorna, dvs släng inet matrester, sopor i området. Ställ heller inte ut mat till fåglar, hundar, katter m.m. Ser ni råttor runt erat hus, på gården så kontakta Anticimex.