Vill du som medlem påverka beslut gällande våra gemensamhetsanläggningar/området så är ett tips att skicka in en motion till styrelsen. Har du ett förslag som du vill ha med till stämman skickar du in en motion senast under januari, här hittar du mallen för motion: Mall__for_Motion_till_-arsmote.docx.
Nu går vi in i 2025 och det är dags att planera för den årliga stämman, datum för stämman är den 27 mars kl.19-21 i Ängskyrkan. Kallelse med alla handlingar läggs ut på hemsidan : Filer för nedladdning – Viltpassets Samfällighetsförening och mailas ut(till dom som registrerat sin mail i fastumportalen alt på sin parkeringsplats) senast 30 dagar innan stämman. Du som medlem i samfälligheten förväntas närvara på stämman, det är ett av åtaganden som medlem och husägare i en samfällighet. kan du inte närvara kan du alltid kika på dagordningen innan och ge en granne fullmakt som då kan rösta i ditt ställe på stämman.
Inför stämman behövs en del förberedelser, Vi behöver nya styrelseledmöter, är du intresserad av att vara med i styrelsen? Kontakta då Lennart Öhlin från valberedningen via mail: lelle@ohlinweb.se
Vi har även en plats att fylla i valberedningen. Valberedningens uppgift är att lägga fram förslag på en bra styrelse. Precis som alltid annars när det gäller förtroendeuppdrag, ska föreningens intresse komma först. Valberedningen jobbar på uppdrag av samfällighetens föreningens stämma, inte på uppdrag av styrelsen, vilket betyder att styrelsen inte kan gå in och säga vad valberedningen ska göra. Men i en väl fungerande förening är samarbetet gott, inför stämman informerar vi i styrelsen valberedningen om datum för stämman och hur samarbetet har fungerat under året. Uppdraget sträcker sig under perioden januari till stämman. Valberedningen uppdrag är väldigt viktigt, deras förslag lägger grunden för en välfungerande styrelse som arbetar med samfälligheten i fokus. Är du intresserad? maila då info@viltpassets.se
Stort tack till er alla som deltog på höstens städdag, det är glädjande att se att fler och fler bidrar till att hålla vårt område snyggt. Av 97 hushåll som har andelar i GA5 (förskola borträknat) och förväntas delta 42 hushåll representerade, 61 vuxna och 23 barn bidrog till att få vårt område fint inför vintern, för att minska på kostnaderna så har styrelsen ronderat området innan städdagen och gjort en mer detaljerad plan av vad som behöver åtgärdas inför vintern, vi han med mycket men inte riktigt allt.
Äntligen, nu är alla laddstolparna till elbil helt klara att använda. Roligt att möjligheten nu finns i området för laddning. Mer information om detta hittar du under rubriken laddstolpe för elbil.
Ett tips är att registrera sin mail adress under mina sidor hos Fastum, dels kan ni då få information från dom, men vi i styrelsen kan också ladda ner en fil med mail adresserna och vid viktig info maila ut den till alla boende som registret sin mail adress.
Lås är nu bytt till bastun, information om bastun, pris osv finns under rubriken bastu.
Gårdslokalen ska underhållas och skötas av samfällighetens styrelse. Den ska användas optimalt för medlemmar. Under 2024 har fasad åtgärdats, byte av dålig panel och ommålning och tak tvättats och setts över. Invändigt behöver lokalen underhållas. På stämman tog vi beslut om att återställa lokalen invändigt så den ska kunna hyras ut för ex kalas osv, se protokoll från stämman för mer information. Tyvärr så har våra kostnader ökat både efter skatteverkets ändringar av moms för samfälligheten, det har inneburit att det underhåll som redan pågick under detta år, soprum, fasad gårdslokal m.m ökade i kostnad med 25%, än vad vi planerat för. Men även andra löpande kostnader har ökat. Detta innebär då att gårdslokalen invändigt behöver skjutas fram.
Teknisk förvaltning; Utöver det arbete som vår gårdsansvarig utför har vi i styrelsen tecknat avtal med HSB Södertörn för teknisk förvaltning. I avtalet ingår det månadsrondering av området, plocka skräp, månadskontroll av lekplats och sandlådor (självklart har vi alla fortsatt ansvar att inte slänga skräp i vårat område). Vi i styrelsen har nu också möjlighet att kontakta HSB för åtgärd av fel på samfällighetens gemensamhets ytor. För att fakturan ska skickas till samfälligheten så måste det vara ordinarie ledamöter som gjort felanmälan.
Om du som husägare vill ha använda dig av tjänsten och anlita HSB för arbeten/felanmälan gällande ditt hus så kan du göra det, du får då fakturan till dig och ska bekosta det själv. Du behöver då själv ha dialog med HSB om vad det är för arbete du vill ha utfört/åtgärd av fel, kostnad osv , du ringer då 08-608 68 00. Styrelsen kommer inte vara involverad i att du anlitar HSB för åtgärd i ditt hus, kostnad för utfört arbete osv.
Preliminära datum; för styrelsesammanträden 2025 är den 19/1, 6/2, för att anmäla frågor till mötena så mailar ni dom 14 dagar innan mötena till info@viltpasset.se. Nytt för 2024 är att alla medlemmar kan läsa styrelsens protokoll under mina sidor, dokument i Fastums portal, ni kan alla logga in på mina sidor med mobilt bank ID.
Vi uppdaterar vår hemsida; vi vill gärna ha era synpunkter på vad ni saknar på hemsidan, maila alexandra@viltpasset.se och caroline@viltpasset.se om ni har några idéer.
Råttor i området/soprum; Soprummen är nu åtgärdade så råttorna inte har fri tillgång till mat, detta innebär att dom ev rör sig i området och letar mat, viktigt att ni inte matar råttorna, dvs släng inte matrester, sopor i området. Ställ heller inte ut mat till fåglar, hundar, katter m.m. Ser ni råttor runt erat hus, på gården så kontakta Anticimex.